Monday, February 21, 2011

kronologi kisah kau, aku dan segalanya.

WARNING! post yang ditulis ini dan 2 lagi post yang akan datang memang membosankan, jadi anda memang tak digalakkan baca sebab nanti anda akan mencarut carut kebosanan. tapi kalau nak bace jugak, baca la. aku sungguh terharu.

EPISOD 4
2009 -MRSM KKB

aku berbaring di atas katilku, dibilik yang baru, blok yang baru, B-1-27,,hmm,, dulu CEP K-2-27,, cehh, 27 jugak sama lahh tu, dan katil yang aku dapat, sama kedudukan dengan katil dye dulu, haha. aku sayang kau. apiz,,,ape apiz buat sekarang ni? mira rindu apiz laa,,,,,,,
"hello,"


"hello, woi mira? kau baru bangun ke? da pukul 11,, aku ngan CEP kat umah kau nih, kat taman bawah ni, rumah kau tingkat bape dowh?"

haaa???????

"ape? cakap btol2,, tipu ah,," aku menggelabah bangun dan menerusi tingkap,, ya,,, korg memang ade kat bawah. 

"btol la, cepat la ngek, panas dah ni,, umah kau yg mane?"

"arghhh! tggu2 jap, aku mandi jap, tggu kat bawah, jap gi aku datang!" terus berlari lintang pukang masuk bilik air. 

"ngek! datang xnak cakap," "pale kau, kitorang da call kau dari pagi tadi, kau yang off fon asal," 

oopss,, aku tergelak dalam hati,, adela,,mane boleh bagi tau asal,,aku memg jahat.

"aa,,bat fon habes la,,hye apiz,," bibir ku mengukir senyuman, ,masih terkejut lagi sanye dengan kehadiran dorg nih. aku seakan tidak percaya, Muhammad Hafiz Bin Idris kini di hadapan mataku!


kami berborak agak lame, tapi apakan daya, aku tak boleh nak halang matahari dari terus naik tinggi,,,tapi aku juga tak boleh nak benarkan mereka jejak ke dalam rumah ku, mungkin kalau Nanie sorang boleh, tapi kalau CEP sekali,,,maaf, apiz lelaki. selepas apiz menghantar ku naik ke rumah, mereka pon beredar,,,
hati yang masih terkejut ini, sudah melepaskan rindunya,, ya Allah,, aku tak sangka Kau masih lagi memberiku peluang bertemu dengannya, syukur aku panjatkan.

aku tersenyum sendirian,,,dan terus pandanganku gelap. gelap yang menenangkan.

* * *

Bilik Seminar Azahri

"ish,, cuak la nak tengok name2 tu,,dah kuar kan?" "haah,, takutla,, nak sangat dapat,," ya,, yana memang nak sangat dapat, aku? aku tak pasti,,,

"weh weh weh aku dah tau sape pegi,,,!" sambil menoleh kearah ku, "ha! mer, kau dapat dowh, kau dapat TGB! aaa.... lagi.......ha kau,,,"

danggggg

terkamjat aku.

jap, dia cakap aku kan?? betul la, dia pandang sini tadi. jap,,,ya,, dia memang pandang aku tadi. copp, mana aku dapat tadi,,, dia kate ape? TGB? TGB? TGB? aku dapat masuk TGB? aku kena pindah TGB? aikk, napa dye tak sebut nama Yana sekali? Yana kan tepi aku je? dia tak perasan ke? betul ke dia tak perasan? atau aku je yang dapat? aku patut gembira ke? atau sedih? atau ape ni? aku,,,,,

AARGGHHHH!!!! TIDAK!!!!!!

memang! memang menagis cam gila pon tak gune lagi! ini takdirku. ini takdirku? aku kena tinggalkan KKB ini takdirku? aku kena tinggalkan Kota Memori ini, dan ini takdirku? aku kena tinggalkan semua di KKB ini takdirku? aku takkan dapat lihat stesen teakhirku lagi dan ini takdir ku? yana? hanis? allyn? bayangan nanie? bayangan apiz? macam mana? macam mana dengan semua nih? semua persoalan hanya mampu dijawab dengan derasan air mata....Ya Allah,, katakan lah ini hanya satu mimpi ngeri. mungkin pagi esok, semua akan jadi seperti biasa, aku akan pulang ke rumah esok, dan kembali mendaftar semula sebagai pelajar tingkatan 4 MRSM KKB. aku pejamkan mata,, dengan penuh harapan.

* * *


"mer,, bangun, dah pukul 6.30," "terpisat pisat aku bangkit,,memandang sekeliling, bergenang air mata ku. menyeret tuala, menapak malas ke tandas yang sama sekali berbeza suasananya dari yang dulu. tiada lagi deretan toiletries di hadapan setiap pintu tandas. tiada lagi mereka2 yang menyandar ke dinding, menunggu giliran,kali ini, semuanya bagai lancar sahaja. ada sahaja pintu yang ternganga, menanti manusia. aku menguatkan hati, menerima takdirku, disini, di MRSM Tun Ghafar Baba.

* * *

" apiz,,, mira xtahan la duduk sini,,, semua orang tak suke mira, semua orang benci mira, dorabg kate mira jahat,,,," rungutku, menahan sebak.

"mira,, sabarla,,nak buat camne, kita dengan dorang berbeza, culture kita dulu dengan dorg berbeza,, kita dtg dari tempat yang beza dengan dorg, tapi dorang kan majoriti kat sane, so mira nak xnak kena ikot cara dorg,,"

"tapi dorg suke kutuk2 mira,,,mira tak tahan la, mira xbuat pape pon kat dorg,,"

"hmm, sabar jela.. lepas ni, bile dorg buat cam tu lagi,, mira senyap je, xyah layan, jangan balas balik,, nanti lame2 dorg senyap laa,,, k?

ya,, dia selalu memberi semangat kepadaku, untuk terus berada, bertahan di sana.


"apiz,,, markah addmath mira trok la,, haihh,, kenapa la mira xsepandai apiz,,,mira nak jadi macam apiz,, apiz pandai addmath, math, phisic, chemist, sume yang ade kire2,, mira tak,,,mira sedehla, kat sini sume org pandai2 sangat,, mira je bodoh gile babeng, malu je,,,"

"mira,, mira kene kuat berusaha, kalau mira tau mira xsependai dorg, so mira kene la usaha lebih sikit dari dorg,, dah pegi belajar,, satu hari nanti,, apiz tahu, mira jadi 'DR Amirah Nadia' taw,, so, pegi belajar sekarang!'

dia lah orang yang selalu memberi sokongan dan dorongan kepadaku untuk teruskan belajar disana. memberiku semangat, dan inspirasi. sejujurnya, memang aku bangga dengan pencapaiannya, mungkin lebih dari dirinya sendiri.


"waaaaa...." gambarkan, esakan yang amat kuat okay. "apizzzz,,,,isk,,isk,,isk,," "eh,, nape nie,,?" " apiz,,, pagi tadikan, mira basuh baju banyak sangat,penat gila, pastu mira sidai la baju mira, pastu, tadi mira tertido kejap, pastu ni mira bangun hujan dah lebat sangat da,, sume baju mira dah basah,, da la baju nak pakai esok,,,isk,,isk,,isk,,," esakan semakin kuat setiap kali wujud koma dalam ayatku,,bagai kanak2 yang menangis kerana satu tayar Tamiya dye hilang.

"laa,,, hm,, ok2,, nanti,,bile hujan dah berhenti,, mira amik baju yang mira nak gune esok je taw, pastu mira basuh sikit2, n mira keringkan bawah kipas, yang lain2 tu nanti dulu, tapi jangan biar lama lama, nanti busuk,,okay? dah,, jangan nangis lagi,,"

yaa,, die juga sentiasa ade di situ untukku, medengar masalah ku, even masalah kecik camni pon,, mungkin Yana akan cakap " ek eleh, baju basah je bai,,,haha, pe la kau ni,," tapi, kalau dia xde,, seyes aku x beridea pon nk buat cam ape yang dia cadangkan.


'sorry nanges kat apiz pasal bende kecik,,tapi mira memang dah sedh sangat,,,'

'takpe,,apiz dah bese dah, mira memang kuat nangis pon,, dah, jangan la nangis lagi,, simpan air mata tu,,'

ya,,, dye juga sentiasa paham dengan perangaiku. membuatkan aku bertambah memerlukannya dalam hidupku.

* * *

hari berganti hari,, dan esok adalah hari paling ditunggu tunggu oleh ku,, tetapi,, aku dapat measakan ia seperti mula terbang perlahan lahan, jauh dari ku, susah untukku capai, susah untukku memastikan bahawa esok akan ada. aku bergerak keluar dengan lemahnye dari gerabak ktm yang meluncur perlahan sedari tadi, teringat aku akan lrt dirumah ku, sentisa bagai halilintar mengejar pelanduk gerakannya, laju nak mampos, ktm lembab!
ya,, terasa bagaikan mataku,, basah, aku menangis ke? cepat2 aku kesat mataku, takot2 kalau nanti mengalir, payah pulak. aku berjalan, sendirian, menjinjing beg ke kaunter tiket,, aku sendirian? terasa janggal, ini kali kedua ku pulang ke rumah menaiki ktm dari seremban dan aku masih janggal? ya, kerana kali pertamaku, aku bkan sndirian, aku berduaan.

nampak bangku itu? bangku dimana aku pernah duduk bersamanya menanti lrt tiba. mula terasa sebak,, aishh mira, jgn nangis sekarang dowh, nnti org cakap kau gila pulak,


 
Rumah - bilik

sejak dari dalam lrt tadi sampai lah ke sekarang,aku asik fikir,, ape dah jadi sanye nih? aku pon tak faham, asal tibe2 je? rasenye aku takde buat salah pun, gaduh pon tak, argghh, takotnye,, masa dah semakin hampir,,,,,

* * *

12.00am : tiada ape2, *arghh, jam aku cepot kot.

12.05am : masih tiada apa2, *jam aku ni cepat bape minit?

12.15am : one message receive. *yes! akhirnya,,, 'mira, hari ni anniverssary kau ngan CEP kan? woww, happy anniverssary.

*derasan air mata terus mengalir, kenapa Nanie yang jadi orang first? kenapa bukan kau? kenapa? kau tak engat langsung ke? eh, hell...o, kau yang pilih tarikh ni dulu kan? kau yang kate tarikh ni senang nak engat, ape ni? aargghh,, mungkin kau terlupa,, takpe lah, aku tggu esok sahaje.

* * *

namun, sangkaanku meleset sama sekali, tiada langsung apa2 darinya yang aku dapat, aku bukan mahukan ape pon, aku hanya mahukan sebuah ucapan ringkas, apekah itu susah bagimu?
malam itu,, au cuba menguatkan hati,, 

'hye, buat pe? bz?'
'taklah,,'
'ermm,, apiz lupe ke?,,harini?'
'hmm? ape?'
'hari ni kan 1 May, dari semalam mira tggu,'
'ouh, apiz lupe, semalam apiz ade futsal,'

*tu je ke alasan yang kau kasi? mane wish nye? wish la,, blom pukul 12 lagi ni,,,

yaa,, itu hanyalah harapan,, tiade wish, tiada perasaan genbira, tiada sayang menyayangi, tiada, yang ada hanyalah tangisan yang setia menemani.
3 May 2009
12.30am

semuanya kini berakhir,,,aku mahukan sebab yang kukuh. selepas desakan perasaan tidak puas hati aku, maka dye pon memberitahu sebab disebalikknya yang menjadi sebab kedinginanny selama ini. susah untukku terima sebab itu, namun, apakan dayaku untuk menolak. walaupun begitu, aku masih usahakan pembaikpulihan, tapi dye menolak,,,

"tapi kenapa? takkan lah sebab tu je!"

"mira takde kat tempat apiz lah, mira takkan paham!"

"mira paham, tapi takkan lah sebab tu je, apiz langsung tak sayang mira dah ke?"

"ntahla,,,"

"ntah? apiz sayang mira lagi ke tak? jawablaa,,"

"ntah, apiz tak tahu, dah tak kot,,"

pangggggg

*sungguh mudah jawapannya bukan? macam jawab soalan 1+1,,bagos! jika ini lah pengakhirannya,,, aku memang tak boleh terima! tak! tak!
TAK!!!!!!
malam itu,, habes semua bantal aku baling, aku kutip balik untuk aku jerit sepuas puas hati, dan aku campakkan semula. tiada siapa di sisiku pada saat itu, dalam bilik berona merah jambu itu, aku menangis sepuas puas hati,, cuba menerima nasibku, menerima kisah cintaku, yang kini berakhir, terbengkalai, begitu sahaja. 
'apiz dah la tak wish masa 1May hari tu, pastu tetiba, hari ni, apiz menghentikan segala galanya, ape semua nih? Ya Allah,, tabahkan lah hati hambaMu ini...'

* * *


to be continued.

No comments:

PENUNGGU